María del Mar Olaya López

03080 Alacant
Espanya
Telèfon: +34 965903400, ext 2325 Fax: +34 965 90 38 26
E-mail: maria.olaya@ua.es, Pàgina web personal:
Pàgina web Càlcul Equilibri entre Fases: http://iq.ua.es/gcef.htm

Docència

Fonaments d'Operacions de Separació. Titulació Enginyer Químic.
Operacions de separació. Titulació Enginyer Químic.
Propietats Físiques de Polímers. Titulació Enginyer Químic.
Experimentació en Enginyeria Química II. Titulació Enginyer Químic.

Àrees d'interès en investigació

Equilibri entre Fases

El treball realitzat en aquesta línia d'investigació és molt divers i es pot dividir en tres grans blocs:
1) Obtenció de dades d'equilibri experimentals
Els primers treballs es van centrar a obtenir dades d'equilibri líquid-líquid-sòlid (ELLS) en sistemes quaternaris que inclouen una sal inorgànica. Es va proposar una metodologia que permetia estudiar de forma sistemàtica totes les regions d'equilibri del sistema. S'analitzava la influència que la sal produïa sobre els coeficients de repartiment del solut i de selectivitat del dissolvent. També s'ha treballat en la determinació experimental de dades d'equilibri líquid-vapor (ELV) i líquid-líquid-vapor (ELLV).
2) Estudi dels models i mètodes de càlcul de l'equilibri
En aquesta línia s'està treballant a analitzar la problemàtica dels models i mètodes de càlcul per a l'equilibri entre fases condensades: ELL i ELLS. S'utilitza per a açò els aspectes topològics relacionats amb les corbes, superfícies i hipersuperficies de Gibbs de barreja, a través del criteri del “Plànol Tangent de Gibbs”. Es treballa també en correlacions semiempíricas que permeten obtenir millors resultats per als sistemes on els models tradicionals no proporcionen una solució vàlida.
3) Determinació de la solubilitat de soluts orgànics en polímers
S'utilitza la termodinàmica molecular de l'equilibri entre fases, juntament amb dades experimentals de distribució del solut entre una pel·lícula de polímer i aigua, per a estimar la solubilitat de soluts orgànics en polímers. Aquestes dades tenen aplicació en el disseny de sistemes parell l'administració de medicaments via transdèrmica (pegats).

Pirólisis de polímers

Dins d'aquesta línia s'estudia la descomposició tèrmica, amb i sense catalitzador, de polímers com a PE (HDPE i LDPE), PP, EVA, ......

Investigació aplicada

Es realitzen treballs per a diferents empreses, principalment en el camp del processament de polímers. Els més importants són els realitzats dins de l'àrea del modele rotacional amb PE i plastisoles de PVC. S'han optimitzat formulacions i processos, implantat sistemes de control de qualitat, de pigmentació, etc.

Selecció de publicacions representatives

A. Marcilla, F. Ruiz i M.M. Olaya.
LIQUID-LIQUID-SOLID EQUILIBRIA OF THE QUATERNARY SYSTEM WATER-ETHANOL-1-BUTANOL-SODIUM CHLORIDE AT 25 ºC.
Fluïu Phase Equilibria, 105, 71-91 (1995).

A.Marcilla, J.A. Conesa i M.M. Olaya
COMMENTS ON THE PROBLEMATIC NATURE OF THE CALCULATION OF SOLID-LIQUID EQUILIBRIUM
Fluïu Phase Equilibria 135 (1997), 169-178.

A. Marcilla, A. Gómez Siurana, J. Reyes i M.M. Olaya.
NEW METHOD FOR QUATERNARY SYSTEMS LIQUID-LIQUID EXTRACTION TRY TO TRY DESING.
Industrial & Engineering Chemistry Research, 1999, 38, 3083-3095.

J.A. Reyes, J.A. Conesa, A. Marcilla and M.M. Olaya
SOLID-LIQUID EQUILIBRIUM THERMODYNAMICS: CHECKING STABILITY IN MULTIPHASE SYSTEMS USING GIBBS ENERGY FUNCTION.
Industrial & Engineering Chemistry Research, 2001, 40, 902-907.

María del Mar Olaya, Vicente Gomis, Julia Moltó and Francisco Ruíz.
Isobaric Vapor-Liquid Equilibria for the Binary System 2-Propanol + Methyl Ethyl Ketone and for the Ternary System 1-Butanol + 2-Propanol + Methyl Ethyl Ketone at 101.3 kPa.
Journal of Chemical and Engineering Data, 2002, 47, 65-67.

Antonio Marcilla, Amparo Gomez, Ángela N. García and M.Mar Olaya
KINETIC STUDY OF THE CATALYTIC DECOMPOSITION OF DIFFERENT COMMERCIAL PE OVER AN MCM-41 CATALYST.
Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 64, 85-101,2002.

F. Fornasiero, M.M. Olaya, I. Wagner, F. Brüderle and J.M. Prausnitz.
Solubilities of Nonvolatile Solutes in Polymers from Molecular Thermodynacmis.
AIChE Journal, Vol. 48, No. 6, 1284-1291, June 2002.

Departament d'Enginyeria Química

Alacant (Spain)