Departament d'Enginyeria Química de la Universitat d'Alacant
Coordinador Acadèmic del Programa: Juan A. Reyes Labarta
e-mail contacte: doctorado.iq@ua.es
1. Caracterització, tractament i aprofitament de residus.
2. Separació sòlid-fluid.
3. Simulació, optimització i síntesi de processos químics.
4. Procés de separació per membranes.
5. Equilibri entre fases i la seua aplicació a processos industrials.
6. Tecnologia i aplicacions de materials de carboni i grafeno.
7. Pirólisis, gasificació i combustió.
8. Processament de polímers. Nanocomposites. Escumes
9. Desenvolupament de catalitzadors.
10. Cultiu de microalgas i la seua aplicació.
11. Enginyeria del medi ambient.
12. Contaminació atmosfèrica (inorgànica i COPs)
13. Qualitat d'aigües i aplicació de models ambientals.
14. Desenvolupament de processos industrials.
1. Equilibri entre fases
2. Processament i pirólisis de polímers
3. Recursos hídrics i desenvolupament sostenible
4. Residus, energia, medi ambient i nanotecnologia (REMAN)
5. Computer Optimization of Chemical Engineering Processes and Technologies (COnCEPT)
LÍNEAS\GRUPOS | 1-EF | 2-PPP | 3-RHDS | 4-REMAN | 5-COnCEPT |
1 | X | X | X | ||
2 | X | X | |||
3 | X | ||||
4 | X | X | |||
5 | X | X | X | ||
6 | X | ||||
7 | X | X | |||
8 | X | X | |||
9 | X | ||||
10 | X | ||||
11 | X | X | X | X | X |
12 | X | ||||
13 | X | X | |||
14 | X | X | X | X | X |
Plantilla per a l'informe anual dels tutors-directors de tesis
ACTIVITATS TRANSVERSALS OBLIGATÒRIES COMUNES a tots els programes de doctorat
ACTIVITATS TRANSVERSALS OBLIGATÒRIES ESPECÍFIQUES:
Denominació
Tutories
Nombre d'hores
120 - 150 hores
Actuacions i criteris de mobilitat
No procedeixen
Procediment de control
Els alumnes prepararan un resum (anual) de les accions formatives realitzades en les tutories, que s'inclourà en el document d'activitats del doctorand.
L'avaluació de la participació de l'estudiant en les tutories la realitzarà el director de la tesi i la farà constar en el document d'activitats del doctorat. Es considerarà que l'avaluació no és positiva quan l'estudiant no haja sigut capaç d'adquirir els coneixements o destreses que constituïen l'objectiu de la tutoria. En aquest cas, s'instarà al doctorant perquè intensifique el seu esforç per a esmenar les manques que s'hagueren observat ja que açò serà una condició indispensable per a poder desenvolupar de manera adequada el pla de treball previst i poder concloure els seus estudis de doctorat en el termini previst.
Detall i planificació
Activitat, de caracter obligatori, consistent en la formació específica que realitza el director de tesi sobre diversos aspectes relacionats amb el coneixement científic en el context del tema de recerca, el maneig de tecnologies i entorns programari necessaris per a realitzar la recerca, el disseny i anàlisi d'experiments, la discussió i la difusió dels resultats de la recerca. Aquesta activitat també inclou la formació per a l'escriptura de la tesi doctoral. Per al desenvolupament d'aquesta activitat s'ha previst una mitjana de 4 h anuals de tutories dedicades específicament a activiades formatives.
Quant a la planificació temporal, es preveu que aquesta activitat es puga realitzar de manera bimensual durant el primer semestre (tant a temps complet com a parcial). A partir del segon semestre dependrà de les necessitats específiques de formació del doctorand i es realitzarà sempre que aquest requerisca adquirir noves habilitats (conèixer nous equips o tècniques, maneig de programari, etc).
Competències bàsiques: CB11, CB12, CB13, CB14.
Capacitats i destreses personals: CA01, CA02, CA03, CA04, CA05, CA06. Altres competències: OC1. El nombre mínim d'hores a completar per cada estudiant amb el conjunt d'activitats formatives és de 50 h, que corresponen a la suma de les 28 h corresponents a les activitats obligatòries ("Gestió i recuperació de la informació bibliogràfica", "tutories" i "Elaboració de documents científics") més 22 h d'activitats de formació optatives.
Elaboració de documents científics
Nombre d'hores
6 h.
Actuacions i criteris de mobilitat
No procedeixen
Detall i planificació
Activitat de formació específica, de caracter obligatori, que el seu objectiu és que l'estudiant adquirisca coneixements sobre les formes de realitzar transferència del coneixement i innovació. Es proporcionarà la formació bàsica necessària perquè els estudiants siguen capaços de preparar de manera autònoma un treball en anglès, amb el format convencional d'una publicació científica, en el qual presenten i analizacen alguns dels resultats de la seua recerca, discutint-los de manera ben fonamentada i extraient les conclusions procedents. El treball elaborat s'enviarà per a la seua eventual publicació en una revista científica. Pel que fa a la planificació temporal,
aquesta activitat es realitzarà a partir del segon semestre per a tots els estudiants (a temps parcial i temps complet), en el moment en què, segons el parer del director de la tesi, es dispose de resultats i conclusions rellevants, susceptibles de ser publicats en una revista científica.
Competències bàsiques: CB15, CB16.
Capacitats i destreses personals: CA05, CA06. Altres competències: OC1. El nombre mínim d'hores a completar per cada estudiant amb el conjunt d'activitats formatives és de 50 h, que corresponen a la suma de les 28 h corresponents a les activitats obligatòries ("Gestió i recuperació de la informació bibliogràfica", "tutories" i "Elaboració de documents científics") més 22 h d'activitats de formació optatives.
Procediment de control
El treball serà supervisat pel director de tesi i s'incorporarà com a tasca realitzada en el document d'activitats del doctorand.
Es considerarà que aquesta activitat està avaluada de manera positiva quan el tutor considere que la selecció dels continguts, la discussió dels resultats i les conclusions, la seua estructura i organització i la redacció i presentació del treball escrit s'ajusten als nivells de rigor i qualitat que s'exigeixen en els congressos i reunions científiques dins de l'àmbit de l'enginyeria química. Tant el material elaborat com la seua avaluació positiva es faran constar en el document d'activitats del doctorat.
ACTIVITATS TRANSVERSALS ESPECÍFIQUES OPTATIVES:
Seminaris i tallers de recerca.
Nombre d'hores
6 h.
Actuacions i criteris de mobilitat
No procedeixen
Detall i planificació
Activitat de formació específica, de caràcter optatiu, consistent en l'assistència a seminaris impartits per investigadors vinculats al programa de doctorat i investigadors convidats de reconegut prestigi. L'objectiu és que, de forma periòdica, un investigador explique en seminaris de dues hores de durada el seu treball de recerca a tots els alumnes del programa de doctorat. La realització d'aquesta activitat estarà condicionada a la disponibilitat tant de les ajudes de mobilitat, com dels investigadors implicats.
Quant a la planificació temporal d'aquesta activitat, l'alumnat d'aquest programa de doctorat (a temps parcial i temps complet) podrà accedir a aquesta formació al llarg de tot el programa, en funció de la disponibilitat i mobilitat dels investigadors convidats i de l'oferta anual específica de cada curs acadèmic i de les ajudes disponibles. Segons el criteri i les recomanacions dels corresponents directors de tesis, no serà obligatori que tots els alumnes realitzen aquesta activitat.
Procediment de control
Els alumnes elaboraran un petit resum dels seminaris als quals assistisquen, que s'inclourà en el document d'activitats del doctorand.
El director de tesi o la persona en qui aquest delegue avaluarà els resums elaborats pels estudiants i es farà constar la qualificació obtinguda en el document d'activitats del doctorand.
Seminaris de doctorands.
Nombre d'hores
9 h.
Actuacions i criteris de mobilitat
No procedeixen
Detall i planificació
Activitat de formació específica, de caràcter optatiu, consistent en una jornada per a alumnes inscrits en el programa de doctorat consistent en l'exposició i defensa pública del treball realitzat pel doctorand a la resta d'estudiants i professors del programa de doctorat. Quant a la planificació temporal d'aquesta activitat, els seminaris es realitzaran de manera anual, començant a explicar des del primer semestre, tant per als estudiants a tipus complet com per als de temps parcial.
Eventualment, aquests seminaris podran tenir una repercussió més àmplia i estendre's a una audiència que incloga alumnes d'altres nivells (grau o màster) en titulacions relacionades amb l'àrea d'Enginyeria Química. Per exemple, l'exposició pública dels treballs per part dels doctorands podria realitzar-se dins d'una activitat del tipus del Congrés d'Estudiants d'Enginyeria Química de la Universitat d'Alacant, del que ja s'han celebrat 2 edicions, amb caràcter bianual, o bé dins d'un altre tipus d'esdeveniments que puguen organitzar-se des de l'I.O. d'Enginyeria de Processos Químics o el Departament d'Enginyeria Química de la Universitat d'Alacant. De qualsevol manera, la realització d'aquesta activitat formativa per part dels alumnes del programa de doctorat dependrà de l'oferta anual específica de cada curs acadèmic i, segons el criteri i les recomanacions dels corresponents directors de tesis, no serà obligatori que tots els alumnes realitzen aquesta activitat.
Procediment de control
Els alumnes hauran d'assistir a les presentacions i la seua participació s'inclourà en el document d'activitats del doctorand.
La participació de cada estudiant en aquesta activitat serà avaluada, a través de rúbriques, pels professors i altres estudiants que participen en els seminaris. En el document d'activitats del doctorat s'inclourà un resum de les opinions expressades a través de les rúbriques. S'instarà als estudiants per a millorar, en els seminaris posteriors, els aspectes de la seua exposició que hagueren resultat deficients, de manera que, en el moment de la lectura de la tesi doctoral, tots els doctorands puguen haver adquirit les habilitats necessàries per a la comunicació oral en l'àmbit del coneixement cientificotècnic.
Presentació de comunicacions científiques
Nombre d'hores
12 h.
Actuacions i criteris de mobilitat
No procedeixen
Detall i planificació
Activitat de formació específica, de caràcter optatiu, consistent a proporcionar als estudiants eines per a la comunicació científica. L'activitat inclourà la preparació de l'estudiant perquè siga capaç d'abordar de manera autònoma la preparació, enviament del manuscrit i exposició pública o elaboració del pòster (en cas d'acceptació) d'un treball relacionat amb el tema de tesi en congressos, conferències, reunions de treball o tallers doctorals, nacionals o internacionals. La realització d'aquesta activitat estarà condicionada a la disponibilitat d'ajudes de mobilitat i a la celebració de reunions o congressos que, segons el parer del director de la tesi, resulten adequats. Segons el criteri i les recomanacions dels corresponents directors de tesis, no serà obligatori que tots els alumnes realitzen aquesta activitat.
Procediment de control
Certificat d'assistència a l'esdeveniment de comunicació científica i referència bibliogràfica de les actes de l'esdeveniment en el document d'activitats de l'aoctorado (en cas d'acceptació).
Es considerarà que aquesta activitat està avaluada de manera positiva quan el tutor considere que la selecció dels continguts, la discussió dels resultats i les conclusions, la seua estructura i organització i la redacció i presentació del material elaborat com a suport per a la comunicació s'ajusten als nivells de rigor i qualitat que s'exigeixen en els congressos i reunions científiques dins de l'àmbit de l'enginyeria química. Tant el material elaborat com la seua avaluació positiva es faran constar en el document d'activitats del doctorat.
Estades en altres universitats i centres de recerca superior
Nombre d'hores
150 h.
Actuacions i criteris de mobilitat
No procedeixen
Detall i planificació
Activitat de caràcter optatiu associada a les accions formatives realitzades durant les estades del doctorand en una universitat o centre de recerca superior diferent a aquell en el qual es troba matriculat per a la realització de tasques de recerca relacionades amb el seu tema de tesi.
La realització d'aquesta activitat estarà condicionada a la disponibilitat d'ajudes de mobilitat, a la disponibilitat de centres que, segons el parer del director de la tesi, resulten adequats per a acollir al doctorand i a l'acceptació d'aquest per part del centre. Segons el criteri i les recomanacions dels corresponents directors de tesis, no serà obligatori que tots els alumnes realitzen aquesta activitat.
L'organització i planificació temporal de les accions de mobilitat, tant per als estudiants a temps parcial com a temps complet es realitzarà en funció dels objectius específics de l'estada, de manera que quan es pretenga que l'estudiant aprenga el maneig de noves tècniques o procediments, puguen produir-se en qualsevol moment a partir de la incorporació de l'estudiant al programa de doctorat. Quan es tracte de desenvolupar alguna recerca o línia concreta dins del seu pla de treball, que requerisca que el doctorand ja haja adquirit determinades habilitats o haja obtingut certes dades experimentals, l'estada es realitzarà en el moment més oportú, una vegada que l'estudiant es trobe en les condicions que li permeten aprofitar al màxim la seua estada i obtenir el millor rendiment de la mateixa. Aquesta organització i planificació es realitzarà segons el criteri del director de la tesi en cada cas particular.
Es preveu la realització d'estades mínimes d'1 mes, en funció de l'ajuda i de la disponibilitat del centre d'acolliment
Procediment de control
Certificat acreditatiu de l'estada expedit per la unitat responsable de l'estada en la universitat o centre de recerca.
Es considerarà que aquesta activitat està avaluada de manera positiva quan hi haja un informe favorable per part del tutor o persona responsable del doctorand en el centre de destinació de l'estada.
Nº de places oferides: 5/curs
Els criteris concrets d'admissió per a accedir al Programa de Doctorat d'Enginyeria Química estableixen la necessitat d'haver completat un període de formació d'acord amb l'establit en l'apartat anterior, en el qual els estudis cursats estiguen relacionats amb algun camp de ciència i/o tecnologia.
S'estableixen dos perfils d'ingrés, de manera que l'expedient acadèmic d'accés al programa de doctorat es multiplicarà per un factor diferent:
Perfil recomanat que inclou: Enginyeria química o de processos químics, Enginyeria Industrial branca química o materials, Enginyeria de materials, Química, Biotecnologia, Enginyeria de l'energia, Enginyeria d'organització Industrial. (factor 1)
Altres perfils diferents al recomanat, però que podrien donar accés al programa de doctorat: Enginyeria aeronàutica, enginyeria agrònoma, Enginyeria informàtica, Enginyeria electrònica, elèctrica o de comunicacions, enginyeria mecànica, enginyeria civil, enginyeria de mines, enginyer geòleg, enginyeria naval, enginyeria biomèdica, automàtica, arquitectura, física, matemàtiques, estadística, bilogía, geologia, ciències del mar, ciències ambientals. (factor 0.6)
Els sol·licitants l'expedient dels quals d'accés pertanga a perfils diferents al recomanat hauran de cursar complements de formació.
Els criteris d'admissió seran establits per la Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat, donant-se publicitat als mateixos a través dels sistemes d'informació amb anterioritat a l'accés i a l'admissió dels estudiants.
Els criteris d'admissió es basaran en el mèrit i capacitat dels sol·licitants, d'acord als seus certificats acadèmics i el curriculum vitae. La puntuació màxima en l'apartat de coneixement d'idiomes s'aconseguirà quan s'acredite, com a mínim, un nivell B2 o una estada d'un mínim de 6 mesos en un país en l'estranger en el qual necessàriament s'haja hagut de desembolicar amb l'ús de l'idioma que estiga valorant.
A aquests efectes, l'admissió es realitzarà sobre la base de la ponderació dels següents criteris:
Els criteris i procediments d'admissió per a estudiants a temps parcial seran els mateixos que els contemplats per als alumnes a temps complet.
PROCEDIMENTS D'ADMISSIÓ ADAPTATS A ESTUDIANTS AMB NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS DERIVADES DE LA DISCAPACITATEls estudiants amb discapacitat reben atenció específica a les seues necessitats especials a través del Programa de suport a estudiants amb discapacitat. Aquest programa està dirigit a tots els estudiants de la Universitat d'Alacant amb algun tipus de discapacitat, ja siga d'índole física, sensorial o amb una malaltia crònica que incidisca en els seus estudis. El programa es realitza a través d'un estudi interdisciplinari de cada cas en el qual es detecten les necessitats específiques, s'elabora un projecte individual i un pla de treball que garantisca la igualtat d'oportunitats en la trajectòria universitària i posteriorment en l'eixida professional, i s'adopten mesures destinades a prevenir o compensar els desavantatges que puga tenir l'estudiant al llarg de la seua vida acadèmica. A més, la Universitat d'Alacant compta amb els següents programes adaptats a estudiants amb necessitats educatives especials:
Programes d'assessorament psicològic i psicoeducativo
L'assessorament psicològic tracta de donar resposta a dificultats de caràcter general, que poden incidir en la vida acadèmica de l'universitari. S'atén a l'alumne en entrevistes individuals, se li orienta directament i, de resultar necessari, se li faciliten centres o professionals especialitzats. L'assessorament psicoeducativo se centra en dificultats directament relacionades amb habilitats, aptituds o orientació adequada en els estudis. Tracta de facilitar una resposta completa, amb actuacions individuals i grupales (tallers d'assessorament per a l'aprenentatge orientats cap a les tècniques d'estudi i l'afrontamiento d'exàmens). A més, són freqüents els estudiants que acudeixen al CAU amb dubtes respecte a l'elecció de titulació o sobre la continuïtat dels seus estudis. L'abordatge d'aquestes consultes es realitza mitjançant entrevistes individualitzades en les quals es fa una anàlisi de les circumstàncies que han portat a l'alumne a tal situació, i es continua amb un procés de presa de decisions basades en els interessos professionals de l'alumne.
Programa de Voluntariat Social Intra-Universitari
Es persegueix fomentar les actituds solidàries entre els universitaris. Per a açò es promouen activitats realitzades pels propis estudiants i destinades a prevenir situacions de desigualtat i exclusió social entre els seus companys. Aquest programa de voluntariat, dut a terme pel CAU, es desenvolupa en el nostre entorn més proper per a educar en valors i formar, a més de bons professionals, a ciutadans amb criteri i amb compromís cap a aquelles desigualtats que els envolten. Els estudiants poden comprovar com en el seu mateix ambient universitari existeixen situacions socials diferents a les seues, en les quals es fa necessari intervenir, si bé des de la perspectiva del compromís i amb una actitud desinteressada.
Activitats de suport voluntàries:
ESTUDIANTS
El Títol està vinculat a un o diversos títols previs
Títols previs:
UNIVERSITAT | TÍTOL |
Universitat d'Alacant | Programa Oficial de Doctorat en Enginyeria Química |
Últims Cursos:
CURS | Nº Total estudiants | Nº Total estudiants que provinguen d'altres paises |
Any 1 | 35 | 3 |
Any 2 | 29 | 2 |
Any 3 | 27 | 3 |
Any 4 | 24 | 4 |
Any 5 | 21 | 3 |
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ
El Reial decret 99/2011 estableix com a caràcter general, per a accedir al programa de doctorat, estar en possessió d'un Màster Universitari (Article 6.1). Si bé, també estableix la possibilitat d'incloure criteris addicionals de selecció per a alguns programes de doctorat (Article 7.1) i la possibilitat de complements específics de formació (Article 7.2). D'altra banda, el citat Reial decret, també estableix tant en la seua exposició de motius («¿ el component fonamental de la formació doctoral és l'avanç del coneixement científic a través de la "recerca original"») que l'orientació fonamental de l'els estudis de tercer cicle és a l'adquisició de les competències i habilitats relacionades amb la recerca científica de qualitat (Articule 2.1) i que l'activitat fonamental del doctorand serà l'activitat investigadora (Articule 4.1).
Tenint en compte l'esperit del Reial decret 99/2011, els complements de formació han de ser, com el seu propi nom indica, "complementaris", i estar orientats a facilitar les activitats investigadores. El seu objectiu final serà que el doctorand adquirisca les competències necessàries per a dur a terme una recerca de qualitat en l'àmbit de l'enginyeria química.
Per tot l'exposat anteriorment, per a tots aquells candidats que accedisquen al programa de doctorat amb un perfil diferent als recomanats s'estableixen uns complements de formació específics per a cada perfil, que oscil·len entre 12 i 19.5 ECTS. Formats per 4 assignatures del bloc bàsic (Enginyeria de processos i productes) del Master Universitari d'Enginyeria química, d'acord a la taula següent:
Fenòmens de Transport ( 6 ECTS) |
Ampliació d'operacions de separació (6 ECTS) |
Reactors químics avançats (4.5 ECTS) |
Mètodes computacionals en Enginyeria Química (3 ECTS) |
Total ECTS | |
Ciències | 12 | ||||
Física | x | x | 16,5 | ||
Matemàtiques/Estadística | x | x | x | 19,5 | |
Biologia | x | x | x | x | 16,5 |
Geologia | x | x | x | 16,5 | |
CC. del Mar | x | x | x | x | 19,5 |
CC. Ambientals | x | x | x | x | 19,5 |
Enginyeries/Arquitectura | |||||
Aeronaútica | x | x | 12 | ||
Agrònoma | x | x | x | 16,5 | |
Informàtica | x | x | x | 16,5 | |
Electrònica/Elèctrica/Comunicacions | x | x | x | 16,5 | |
Mecànica | x | x | 12 | ||
Civil | x | x | 12 | ||
Mines | x | x | 12 | ||
Geòleg | x | x | x | 16,5 | |
Naval | x | x | 12 | ||
Biomèdica | x | x | x | 16,5 | |
Automàtica | x | x | x | 16,5 | |
Arquitectura | x | x |
16,5
|
La Comissió Acadèmica, informada pels professors responsables en cada cas, supervisarà el seu correcte desenvolupament i validarà l'avaluació obtinguda per l'alumne.
Fenòmens de Transport. (6 ECTS)
Resultats d'aprenentatge
Continguts
Equacions bàsiques de transport: matèria, energia i quantitat de moviment. Mètodes numèrics de resolució de
les equacions de transport. Conducció de la calor i difusió d'espècies químiques. Transport de quantitat de moviment
i turbulència. Transport convectivo de matèria i calor.
Competències (al final s'inclou un llistat amb els codis de competències)
Competències Bàsiques: CB2, CB3
Competències generals: CG1, CG5
Competències específiques: CE2, CE4
Competències transversals: CT2
Activitats formatives
Activitat | Teoria | Pràctiques de problemes | Pràctiques d'ordinador |
Hores: | 75 (30P+45NP) | 37,5 (15P+22,5NP) | 37,5 (15P+22,5NP) |
Presencialitat: | 40% | 40% | 40% |
Metodologies docents
Metodologies | Consignar seminaris o treballs |
Teoria |
Les classes de teoria s'impartiran utilitzant les eines audiovisuals i informàtiques necessàries, així com la pissarra, per a presentar els conceptes requerits pels continguts de l'assignatura. |
Realització de pràctiques d'ordinador |
En les pràctiques d'ordinador s'utilitzarà les eines informàtiques adequades per a resoldre problemes relacionats amb l'assignatura. |
Pràctiques de problemes |
Sessions mitjançant les quals es mostrarà a l'alumnat l'aplicació dels coneixements teòrics adquirits per a la resolució de problemes o casos pràctics. |
Treball no presencial |
L'activitat no presencial de l'alumne inclourà, a més de l'estudi de la matèria impartida en les classes presencials: a) la resolució de problemes i el seu lliurament en uns terminis establits pel professor, i b) el desenvolupament d'un treball que serà assignat pel professor. |
Sistemes d'avaluació
Sistemes d'avaluació | Prova final | Realització de treballs de caracter individual o en grup | Proves específiques |
Ponderació mínima: | 40 | 10 | 10 |
Ponderació màxima: | 50 | 40 | 50 |
Ampliació d'operacions de separació (6 ECTS)
Resultats d'aprenentatge
Continguts
Aplicació de la termodinàmica de l'equilibri entre fases al càlcul d'operacions de separació. Mètodes aproximats per al càlcul d'operacions de separació multicomponente. Mètodes rigorosos per al càlcul d'operacions de separació multicomponente. Operacions de destil·lació assistida: destil·lació extractiva; destil·lació salina; destil·lació per canvi de pressió; destil·lació azeotrópica; destil·lació reactiva; extracció supercrítica. Engegada i operació de columnes de destil·lació. Processos de separació a través de membranes. Processos de lixiviación i llavat. Processos de cristal·lització, desublimación i evaporació.
Competències
Competències Bàsiques: CB1, CB2, CB3, CB4, CB5
Competències generals: CG1, CG2, CG3, CG4, CG7, CG9, CG10, CG11
Competències específiques: CE1, CE2, CE3, CE4, CE5
Competències transversals: CT1, CT2, CT3
Activitats formatives
Activitat | Teoria | Pràctiques d'ordinador |
Hores: | 75 (30P+45NP) | 75 (30P+45NP) |
Presencialitat: | 40% | 40% |
Metodologies docents
Metodologia | Consignar seminaris o treballs |
Teoria | Les classes de teoria s'impartiran utilitzant les eines audiovisuals i informàtiques necessàries, així com la pissarra, per a presentar els conceptes requerits pels continguts de l'assignatura. |
Realització de pràctiques d'ordinador | En les pràctiques d'ordinador s'utilitzarà les eines informàtiques adequades per a resoldre problemes relacionats amb l'assignatura. |
Treball no presencial | L'activitat no presencial de l'alumne inclourà, a més de l'estudi de la matèria impartida en les classes presencials: a) la resolució de problemes i el seu lliurament en uns terminis establits pel professor, i b) el desenvolupament d'un treball que serà assignat pel professor. |
Sistemes d'avaluació
Sistemes d'avaluació | Prova final | Prova específica |
Ponderació mínima: | 50 | 50 |
Ponderació màxima: | 50 | 50 |
Reactors químics avançats (4.5 ECTS)
Resultats d'aprenentatge
Continguts
Bases del disseny de reactors químics. Catàlisi i processos químics. Materials catalítics, propietats i preparació. Disseny de reactors electroquímics. Disseny de reactors fotoquímics. Reactors nuclears. Anàlisi de bioprocesos i biorreactores. Processos enzimàtics. Processos amb microorganismes i cèl·lules. Disseny de biorreactores
Competències (Al final s'afig una llista de codis de competències)
Competències Bàsiques: CB2, CB4, CB5
Competències generals: CG1, CG2, CG5, CG6, CG8, CG11
Competències específiques: CE1, CE2, CE3, CE4, CE10, CE11
Competències transversals: CT2, CT3
Activitats formatives
Activitat | Teoria | Pràctiques de problemes | Pràctiques d'ordinador |
Hores: | 37.5 (15 P+22.5 NP) | 37.5 (15 P+22.5 NP) | 37.5 (15 P+22.5 NP) |
Presencialitat: | 40% | 40% |
Metodologies docents
Metodologia | Consignar seminaris o treballs |
Teoria | Exposició en l'aula dels conceptes i procediments associats mitjançant lliçó magistral i amb suport informàtic per a presentacions, videos, simulacions d'exemple, etc. |
Realització de pràctiques d'ordinador | Simulació i disseny de reactors complexos mitjançant l'ús de programari genèrics de càlcul (Excel i Matlab) i especifique de processos químics (Chemcad) |
Pràctiques de problemes | Realització d'exercicis pràctics d'aplicació dels conceptes exposats en les classes teòriques en exercicis senzills per a assentar els coneixements adquirits. |
Treball no presencial | L'activitat no presencial de l'alumne inclourà l'estudi de la matèria impartida en les classes presencials, la resolució de problemes de manera autònoma i la resolució de problemes o casos pràctics i el seu lliurament en uns terminis establits pel professor, l'avaluació del qual (de manera directa o indirecta, a través de qüestionaris relacionats amb el treball realitzat) determinarà la qualificació de l'alumne en l'avaluació contínua. |
Sistemes d'avaluació
Sistemes d'avaluació | Prova final | Realització de treballs de caràcter individual o en grup | Elaboració d'informes |
Ponderació mínima: | 30 | 20 | 20 |
Ponderació màxima: | 50 | 40 | 40 |
Mètodes computacionals en Enginyeria Química (6 ECTS)
Resultats d'aprenentatge
Continguts
Errors d'arrodoniment i aritmètica amb precisió finita: representació de nombres reals en un ordinador; Propagació d'errors. Sistemes d'equacions lineals: algorismes disponibles en els programes de càlcul numèric per a la factorització de matrius i resolució de sistema lineals; valors propis i valors singulars; condició d'una matriu; matrius disperses; casos d'estudi - columna d'absorció, planta de destil·lació d'alcohol. Interpolació i ajust de dades; regressió no lineal; interpolació amb spline; polinomis d'interpolació de Lagrange; casos d'estudi. Sistemes d'equacions no lineals; mètode de substitució successiva i relaxació (acceleració); mètodes del valor propi dominant i de Wegstein; mètodes de Newton-Raphson i cuasi-Newton; mètode de Broyden; casos d'estudi - destil·lació multicomponente, circulació de fluids en xarxes de canonades; reactors químics en estat estacionari. Sistemes d'equacions diferencials ordinàries (EDO); solvers disponibles en MATLAB per a sistemes EDO rígids i no rígids, i per a sistemes diferencials-algebraics; problemes de valor de contorn; integració i diferenciació numèrica; quadratura de Gauss; casos d'estudi - anàlisi d'estabilitat en reactors químics, dinàmica de reactors de jaç fluidizado. Optimització: mètodes directes; mètode de Nelder-Pixeu; mètodes genètics i per eixam de partícules; utilització del toolbox de MATLAB per a optimització global; casos d'estudi - ajuste de dades cinètiques, control òptim en Enginyeria Química.Equacions en derivades parcials (EDP); diferències finites; mètodes explícits i implícits; introducció al mètode dels elements finits; casos d'estudi - reactor de flux pistó amb dispersió.
Competències
Competències Bàsiques: CB1, CB2, CB5
Competències generals: CG1, CG2, CG5, CG6, CG11
Competències específiques: CE1, CE2, CE3, CE4, CE6, CE10
Competències transversals: CT1, CT2
Activitats formatives
Activitat | Teoria | Pràctiques d'ordinador |
Hores: | 75 (30P+45NP) | 37.5 (15 P+22.5 NP) |
Presencialitat: | 40% | 40% |
Metodologies docents
Metodologia | Consignar seminaris o treballs |
Teoria | Les classes de teoria s'impartiran utilitzant les eines audiovisuals i informàtiques necessàries, així com la pissarra, per a presentar els conceptes requerits pels continguts de l'assignatura. |
Realització de pràctiques d'ordinador | S'aplicaran els mètodes numèrics disponibles en MATLAB a la resolució de casos d'estudi que per la seua grandària i complexitat requereixen de programari avançat de computació. |
Treball no presencial | L'activitat no presencial de l'alumne inclourà, a més de l'estudi de la matèria impartida en les classes presencials: a) la resolució de problemes i el seu lliurament en uns terminis establits pel professor, i b) el desenvolupament d'un treball que serà assignat pel professor. |
Sistemes d'avaluació
Sistemes d'avaluació: | Prova final | Realització de pràctiques | Elaboració d'informes |
Ponderació mínima: | 30 | 20 | 30 |
Ponderació màxima: | 50 | 40 | 40 |
Competències bàsiques
Codi | Denominació |
CB1 | Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca. |
CB2 | Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi. |
CB3 | Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis. |
CB4 | Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats. |
CB5 | Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigido o autònom. |
Competències generals
Codi | Denominació |
CG1 | Capacitat per a aplicar el mètode científic i els principis de l'enginyeria i economia, per a formular i resoldre problemes complexos en processos, equips, instal·lacions i serveis, en els quals la matèria experimente canvis en la seua composició, estat o contingut energètic, característics de la indústria química i d'altres sectors relacionats entre els quals es troben el farmacèutic, biotecnològic, materials, energètic, alimentari o mediambiental. |
CG2 | Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal·lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'Enginyeria Química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. |
CG3 | Dirigir i gestionar tècnica i econòmicament projectes, instal·lacions, plantes, empreses i centres tecnològics en l'àmbit de l'Enginyeria Química i els sectors industrials relacionats. |
CG4 | Realitzar la recerca apropiada, emprendre el disseny i dirigir el desenvolupament de solucions d'enginyeria, en entorns nous o poc coneguts, relacionant creativitat, originalitat, innovació i transferència de tecnologia. |
CG5 | Saber establir models matemàtics i desenvolupar-los mitjançant la informàtica apropiada, com a base científica i tecnològica per al disseny de nous productes, processos, sistemes i serveis, i per a l'optimització d'uns altres ja desenvolupats. |
CG6 | Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi per al progrés continu de productes, processos, sistemes i serveis utilitzant criteris de seguretat, viabilitat econòmica, qualitat i gestió Mediambiental. |
CG7 | Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguen reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional. |
CG8 | Liderar i definir equips multidisciplinaris capaços de resoldre canvis tècnics i necessitats directives en contextos nacionals i internacionals. |
CG9 | Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats. |
CG10 | Adaptar-se als canvis, sent capaç d'aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor. |
CG11 | Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per a mantenir i millorar les competències pròpies de l'Enginyeria Química que permeten el desenvolupament continu de la professió. |
Competències transversals
Codi | Denominació |
CT1 | Competències en un idioma estranger. |
CT2 | Competències informàtiques i informacionales. |
CT3 | Competències en comunicació oral i escrita. |
Competències específiques
Codi | Denominació |
CE1 | Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per a establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics. |
CE2 | Dissenyar productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química, així com l'optimització d'uns altres ja desenvolupats, prenent com a base tecnològica les diverses àrees de l'Enginyeria Química, comprensives de processos i fenòmens de transport, operacions de separació i enginyeria de les reaccions químiques, nuclears, electroquímiques i bioquímiques. |
CE3 | Conceptualitzar models d'enginyeria, aplicar mètodes innovadors en la resolució de problemes i aplicacions informàtiques adequades, per al disseny, simulació, optimització i control de processos i sistemes. |
CE4 | Tenir habilitat per a solucionar problemes que són poc familiars, incompletament definits, i tenen especificacions en competència, considerant els possibles mètodes de solució, inclosos els més innovadors, seleccionant el més apropiat, i poder corregir la posada en pràctica, avaluant les diferents solucions de disseny. |
CE5 | Dirigir i supervisar tot tipus d'instal·lacions, processos, sistemes i serveis de les diferents àrees industrials relacionades amb l'Enginyeria Química. |
CE6 | Dissenyar, construir i implementar mètodes, processos i instal·lacions per a la gestió integral de subministraments i residus, sòlids, líquids i gasosos, en les indústries, amb capacitat d'avaluació dels seus impactes i dels seus riscos. |
CE8 | Dirigir i gestionar l'organització del treball i els recursos humans aplicant criteris de seguretat industrial, gestió de la qualitat, prevenció de riscos laborals, sostenibilitat, i gestió mediambiental. |
CE9 | Gestionar la recerca, desenvolupament i innovació tecnològica, atenent a la transferència de tecnologia i els drets de propietat i de patents. |
CE10 | Adaptar-se als canvis estructurals de la societat motivats per factors o fenòmens d'índole econòmic, energètic o natural, per a resoldre els problemes derivats i aportar solucions tecnològiques amb un elevat compromís de sostenibilitat. |
CE11 | Dirigir i realitzar la verificació, el control d'instal·lacions, processos i productes, així com certificacions, auditories, verificacions, assajos i informes. |
CURS 2015-16
CURS 2016-17
CURS 2017-18
RIGOROUS DESIGN OF CHEMICAL PROCESSES: SURROGATE MODELS AND SUSTAINABLE INTEGRATION |
APROFITAMENT ENERGÈTIC DE SUBPRODUCTES D'ORIGEN ANIMAL MITJANÇANT LIQÜEFACCIÓ HIDROTÉRMICA. |
CURS 2018-19
Departament d'Enginyeria Química
Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)
Tel: (+34) 96 590 3867
Fax: (+34) 96 590 3826
Twitter: https://twitter.com/diquiua
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Departamento-de-Ingenier%C3%ADa-Qu%C3%ADmica-UA/1530136957228648
Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es
Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464